یا قاضی الحاجات

لا اله الاالله محمد رسول الله علی ولی الله صلی الله علیه و آله و سلم

یا قاضی الحاجات

لا اله الاالله محمد رسول الله علی ولی الله صلی الله علیه و آله و سلم

یا قاضی الحاجات

ای که به دور کعبه و منکر حیدری / کعبه ولادتگه اوست دور حیدر مگرد

بایگانی

بسم الله الرحمن الرحیم

پنجشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۷:۲۸ ق.ظ | علی | ۰ نظر

الإمام الصادق علیه السلام :

قالَ لُقمانُ علیه السلام لاِبنِهِ : ... یا بُنَیَّ ، اِحذَرِ الحَسَدَ فَلا یَکونَنَّ مِن شَأنِکَ ، وَاجتَنِب سوءَ الخُلُقِ فَلا یَکونَنَّ مِن طَبعِکَ ، فَإِنَّکَ لا تَضُرُّ بِهِما إلاّ نَفسَکَ ، وإذا کُنتَ أنتَ الضّارَّ لِنَفسِکَ کَفَیتَ عَدُوَّکَ أمرَکَ ، لِأَنَّ عَداوَتَکَ لِنَفسِکَ أضَرُّ عَلَیکَ مِن عَداوَةِ غَیرِکَ .

امام صادق علیه السلام :

لقمان گفت: . . . «اى پسرم! از حسد بر حذر باش، که در شأن تو نیست، و از بداخلاقى دورى کن، که از سرشت تو نیست؛ زیرا تو به وسیله آن دو ، جز به خودت ضرر نمى زنى، و هر گاه به خودت ضرر رساندى، دشمنت را از پرداختن به کار تو کفایت مى کنى؛ زیرا دشمنى تو با خودت، از دشمنى دیگرى زیان بارتر است».

قصص الأنبیاء : ص 195 ح 245 ، بحار الأنوار : ج 13 ص 420 ح 14 .

سلام نکته اینکه اولا آدم های بزرگ حسود نیستن و حسود دل کوچیکی داره که حسادت میکنه و دنیارو با دو چشم ریز خودش میبینه و عاشق نیست ولی آدم بزرگ شان و رتبه ای داره که موفقیت دیگران ناراحتش نمیکنه و دلش نمیخاد طرف رو خراب کنه و جاشو بگیرد بلکه از زندگی راضیه و آنچه رزق و روزی و نعمت داده خدا یعنی اصلا طرف بر سر حسادت ممکنه دماغش رو عمل کرده باشه!!! در صورتیکه آدم بزرگ دیدش بالاتر و زود رنج نیست و عقل و فهم بالاتری هم داره نسبت به حسود و البته آرامش بیشتر و طوفان دلشو نمیلرزونه! 

اما بداخلاقی که میگع در ذات تو نیست پس بداخلاقی ممکنه ارثی هم باشه یا از دیگرون‌ یاد گرفتی مثلا بچه‌ جلوش فحش بدن زود یاد میگیره پس باید دقت کرد که بداخلاقی تعلیمی هست و از یه جا یاد گرفته طرف و دیده جایی و روش تاثیر بد گذاشته و تقلید کرده و این دو صفت زشت باعث ضرر رساندن فقط به خودمون میشه و میشه ترکش کرد با تمرین و راههای صحیح و یه موقع هست که بین خودمون دشمنی میکنیم و نیاز به دشمنی خارج نیست با این همه ثروت ملی باز میبینی مشکلات اقتصادی هست چرا چون حسودیم بداخلاقیم داریم خودمون خودمون رو میزنیم با این دو صفت و دشمن به هدفش میرسه و از درون فرو میپاشیم و شکست میخوریم و کودتای داخلی رخ میده پس پلیسی که حسوده یا سیاستمداره حسود و بداخلاق یا پزشکش یا کارگرش یا معلمش و هرکی مسولیت داره میتونه با داشتن بداخلاقی و حسادت کاری بکنه که دشمن نمیتونه بکنه لذا میبینی ریشه فساد رو نمیشه کند و این هفت سر اژدها رو نمیشه کشت چونکه حسود نمیتونه ببینه یکی زیباست یکی پولداره یکی موفقه ولی همش بحث بحثه اقتصاد نیست بلکه به امنیت هم برمیگرده به سلامت هم برمیگرده به پیشرفت هم برمیگرده که تا جایی و موقعی که حسادت باشه و درمان نشه ما نمیتونیم اصلا پیشرفت قابل توجه کرده و مثلا هواپیما و هلکوپتر و اینا بسازیم! و دشمن داره روی همین دو صفت کار میکنه که بداخلاق باشیم و دعوا کنیم مثل گرگ بهم بپریم دلمون برا هم نسوزه و فحشا و تندخویی و چاقوکشی و قتل و عام کنیم و هم حسادت داشته باشیم و موفقیت دیگران رو نتونیم تحمل کنیم و ضربه بزنیم و خودخوری و‌خودسوزی کنیم که چرا طرف قشنگه بعد از که این دو صفت زشت رخ داد دشمن نیاز نداره سپاهی تشکیلاتی برای انهدام ما بفرستد!!

  • علی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی