یا قاضی الحاجات

لا اله الاالله محمد رسول الله علی ولی الله صلی الله علیه و آله و سلم

یا قاضی الحاجات

لا اله الاالله محمد رسول الله علی ولی الله صلی الله علیه و آله و سلم

یا قاضی الحاجات

ای که به دور کعبه و منکر حیدری / کعبه ولادتگه اوست دور حیدر مگرد

بایگانی

بسم الله الرحمن الرحیم

جمعه, ۲ تیر ۱۳۹۶، ۰۸:۰۳ ب.ظ | علی | ۰ نظر
۳۹ ویژه کنید 
عکس و تصویر ملا احمد نراقی(ره) در معراج السعاده: اﻣﺎ اﯾﻦ ﭼﻬﺎر ﺳﺮﻫﻨﮓ‬:‫ﯾﮑﯽ از آﻧﻬـﺎ ﮐﻪ ﻋﻘـﻞ اﺳﺖ ...

ملا احمد نراقی(ره) در معراج السعاده:
اﻣﺎ اﯾﻦ ﭼﻬﺎر ﺳﺮﻫﻨﮓ‬:‫ﯾﮑﯽ از آﻧﻬـﺎ ﮐﻪ ﻋﻘـﻞ اﺳﺖ ، وزﯾﺮ ﭘﺎدﺷـﺎه اﺳﺖ ﮐﻪ روح ﺑﺎﺷـﺪ ، و ﻫﻤﺎره در ﺗـﺪﺑﯿﺮ آن اﺳﺖ ﮐﻪ روح از ﻣﻘﺘﻀﺎی ﺻﻮاﺑﺪﯾـﺪ او‬ ‫ﺗﺠﺎوز ﻧﻨﻤﻮده ، و اﻧﻘﯿﺎد اواﻣﺮ و ﻧﻮاﻫﯽ آن را ﻧﻤﺎﯾﺪ‬

‫، ﺗـﺎ ﺑﻪ ﺣﺴﻦ ﮐﻔـﺎﯾﺖ و ﺗـﺪﺑﯿﺮ آن ، اﻣﺮ ﻣﻤﻠﮑﺖ را »ﻣﻨﺴﻖ « )2( و ﻣﻀـﺒﻮط ﮐﻨﺪ و ﭘﺎدﺷﺎه راﺗﻬﯿﻪ اﺳـﺒﺎب ﺳﻔﺮ ﻋﺎﻟﻢ ﻗﺮب ، ﺳﻬﻞ و‬ ‫آ ﺳ ﺎ ن ﺑ ﺎﺷ ﺪ .‬

‫و دوم ﮐﻪ ﺷـﻬﻮت اﺳﺖ ، ﻣﺎﻧﻨـﺪ ﻋﺎﻣﻞ ﺧﺮاج اﺳﺖ ، و ﻃﻤﺎع ، دروﻏﺰن ، ﻓﻀﻮل و »ﺗﺨﻠﯿﻄﮕﺮ« )3( اﺳـﺖ ، و ﻫﺮ ﭼﻪ وزﯾﺮ ﮐﻪ ﻋﻘﻞ‬‫اﺳﺖ ﮔﻮﯾﺪ ، ﺷـﻬﻮت ، ﻫﻮای ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ آن ﮐﻨﺪ ، و ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻃﺎﻟﺐ آن اﺳﺖ ﮐﻪ راه روح را زده و او را ﻣﺤﮑﻮم ﺣﮑﻢ ﺧﻮد ﻧﻤﺎﯾﺪ .‬ ‫و ﻣﺎﻧﻨﺪﺑﻬﺎﯾﻢ و ﭼﻬﺎرﭘﺎﯾﺎن ﻏﺮق ﻟﺠﻪ ﺷـﻬﻮات ﻧﻤﻮده ، و ﺑﻪ ﻫﺮ ﭼﻪ او را اﻣﺮ ﻧﻤﺎﯾﺪ از ﻣﺸـﺘﻬﯿﺎت »اﮐﻞ « »ﺷـﺮب « »ﺟﻤﺎع « »ﻣﺮﮐﺐ «‫»ﻟﺒـﺎس « »ﻣﺴـﮑﻦ « و اﻣﺜﺎل آن ، روح ﺑـﺪون آﻧﮑﻪ درارﺗﮑﺎب آن ﺑﺎ وزﯾﺮ ﻣﺸﻮرت ﻧﻤﻮده و ﺻﻮاب و ﻓﺴﺎد آن را ﻓﻬﻤﯿـﺪه ﺑﺎﺷـﺪ ،ﻣﺘﺎﺑﻌﺖ ﻧﻤﺎﯾﺪ .‬

‫و ﺳﻮم ﮐﻪ ﻏﻀﺐ اﺳﺖ ، ﺑﻪ »ﺷﺤﻨﮕﯽ « )4( آن ﺷـﻬﺮ ﻣﻨﺼﻮب اﺳﺖ ، و ﺗﻨﺪ و ﺗﯿﺰ و ﺑﯽ ﺑﺎک و ﺷﺮﯾﺮ اﺳﺖ ، ﻫﻤﻪ ﮐﺸﺘﻦ و ﺑﺴﺘﻦ و‬ ‫زدن و ﺷﮑﺴـﺘﻦ و ﻇﻠﻢ و اﯾـﺬاء و ﻋﺪاوت و ﺑﻐﺾ راﻃﺎﻟﺐ اﺳﺖ . و در ﺻﺪد آن اﺳﺖ ﮐﻪ : ﭘﺎدﺷﺎه را ﮐﻪ روح اﺳﺖ ﻓﺮﯾﺐ دﻫﺪ ،‫ﺗﺎ ﺑﻪ آﻧﭽﻪ اواﺷﺎره ﻧﻤﺎﯾـﺪ ، ﻋﻤﻞ ﮐﻨـﺪ ، و ﻓﺮﻣﺎن ﻋﻘﻞ را اﻃﺎﻋﺖ ﻧﻨﻤﺎﯾـﺪ ، و او را ﭼﻮن ﺳـﺒﺎع درﻧﺪه ، ﻫﻤﻪ ﺷـﻐﻞ ، درﯾﺪن و اﯾﺬاء ‫ﺑﻮده ﺑﺎﺷﺪ .‬

‫و ﭼﻬﺎرم ﮐﻪ وﻫﻢ اﺳﺖ ، ﺷﻐﻞ آن ﻣﮑﺮ ، ﺧﺪﻋﻪ »ﺗﻠﺒﯿﺲ « ، )5( ﺧﯿﺎﻧﺖ و ﻓﺘﻨﻪ اﺳﺖ ، وﻣﯽ ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﻪ ﺳﻠﻄﺎن ﻣﻤﻠﮑﺖ ﺑﺪن ، ﻣﻄﯿﻊ‬ ‫و ﻣﻨﻘﺎد او ﺷﻮد ﺗﺎ ﺑﻪ ﻫﺮ‬‫ﭼﻪ ﻓﺮﻣﺎن دﻫﺪ ازﻓﺮﯾﻔﺘﻦ و ﺷﯿﻄﻨﺖ و اﻓﺴﺎد و ﻣﮑﺮ ، اﻃﺎﻋﺖ ﻧﻤﻮده ﺗﺠﺎوز ﻧﮑﻨﺪ .‬‫و ﺑﻪ ﺳﺒﺐ اﺧﺘﻼف ﻫﻮاﻫﺎی اﯾﻦ ﻗﻮای ارﺑﻊ ، و ﺗﻔﺎوت آرای اﯾﻦ ﭼﻬﺎر سرهنگ اﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ ﻣﻤﻠﮑﺖ ﺑﺪن ﻣﯿﺪان ﻣﺤﺎر ﺑﻪ آﻧﻬﺎ‬ ‫و ﻣﻌﺮﮐﻪ ﺗﻨﺎزع اﯾﺸﺎن اﺳﺖ . ﮔﺎﻫﯽ در آﻧﺠﺎآﺛﺎر ﻓﺮﺷﺘﮕﺎن و اﻋﻤﺎل ﻗﺪﺳﯿﺎن ﻇﺎﻫﺮ ﻣﯽ ﺷﻮد ، و زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ اﻓﻌﺎل ﺑﻬﺎﯾﻢ و ﭼﻬﺎرﭘﺎﯾﺎن‫از آن ﻫﻮﯾﺪا ﻣﯽ ﮔﺮدد ، و ﺳﺎﻋﺘﯽ ﻣﺸـﻐﻮل ﺷﻐﻞ ﺳﺒﺎع و درﻧﺪﮔﺎن اﺳﺖ ، و ﻟﺤﻈﻪ ای ﻣﻈﻬﺮ آﺛﺎرﺷﯿﻄﺎن ﻣﯽ ﺷﻮد . و ﻫﻤﯿﺸﻪ ﭼﻨﯿﻦ‬‫اﺳﺖ ﺗﺎ اﯾﻨﮑﻪ ﻏﻠﺒﻪ ﮐﻠﯿﻪ از ﺑﺮای ﯾﮑﯽ از اﯾﻦ ﻗﻮا ﺣﺎﺻﻞ ﺷﻮد ، و دﯾﮕﺮان ﻣﻘﻬﻮر ﺣﮑﻢ او ﮔﺮدﻧـﺪ . در اﯾﻦ ﻫﻨﮕﺎم ﭘﯿﻮﺳـﺘﻪ آﺛﺎر آن ﯾﮏ از ﻧﻔﺲ ﺳﺮﻣﯽ زﻧﺪ و ﺻﺎﺣﺐ آن داﺧﻞ در ﻋﺎﻟﻢ آن ﻣﯽ ﺷﻮد .‬


‫ﭘﺲ اﮔﺮ ﺳـﻠﻄﻨﺖ از ﺑﺮای ﻗﻬﺮﻣﺎن ﻋﻘﻞ ﺑﺎﺷـﺪ ، در ﻣﻤﻠﮑﺖ ﻧﻔﺲ آﺛﺎر ﻣﻼﺋﮑﻪ ﻇﺎﻫﺮﻣﯽ ﮔﺮدد ، و اﺣﻮال ﻣﻤﻠﮑﺖ اﻧﺘﻈﺎم ﺑﻪ ﻫﻢ ﻣﯽ‬‫رﺳﺎﻧـﺪ ، و ﺻﺎﺣﺐ آن داﺧﻞ در ﺻـﻨﻒ ﻓﺮﺷـﺘﮕﺎن ﻣﯽ ﺷﻮد ، و ﻫﻤﯿﺸﻪ ﭼﻨﯿﻦ اﺳﺖ . و اﮔﺮ ﻏﻠﺒﻪ از ﺑﺮای دﯾﮕﺮان ﺑﺎﺷﺪ ، آﺛﺎر آﻧﻬﺎ‫درآﻧﺠـﺎ ﭘﯿـﺪا ﻣﯽ ﺷﻮد و ﻣﻤﻠﮑﺖ ﺧﺮاب و وﯾﺮان ﮔﺸـﺘﻪ ، و اﻣﺮ ﻣﻌﺎش و ﻣﻌﺎد اﺧﺘﻼل ﺑﻪ ﻫﻢ ﻣﯽ رﺳﺎﻧـﺪ ، و ﺻﺎﺣﺐ آن داﺧﻞ در‫ﺣﺰب ﺑﻬﺎﯾﻢ ﯾﺎ ﺳﺒﺎع ﯾﺎ ﺷﯿﺎﻃﯿﻦ ﻣﯽ ﺷﻮد ، ﻧﻌﻮذ ﺑﺎﷲ ﻣﻦ ذﻟﮏ .‬
5 ساعت پیش 

  • علی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی