بسم الله الرحمن الرحیم
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۰۴ ب.ظ |
محمد علی رضائیان جهرمی |
۰ نظر
ترافیک مهندسی
از ۱۵۰۰میلیارد سرمایهگذاری تا ترافیک مهندسی شده
ترافیک تهران این روزها بیشتر از هر زمان دیگری مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. البته اینبار نه مردم و نه منتقدان شهرداری، بلکه مسئولانی از بدنه همین ارگان رسمی شهری مشکل ترافیک را فریاد میزنند.
ترافیک امان مردم را بریده است. نمایشگاههای صنعتی باید از پایتخت خارج شوند. سایت تهران باید به پارک تبدیل شود! برگزاری نمایشگاه الکامپ باعث ترافیک کمرشکن بوده است! برگزاری نمایشگاه در تهران غیرقانونی است. این تیترهایی بود که در هفتههای اخیر بارها و بارها در رسانههای مختلف منتشر شد و اینطور به مخاطبان القا کردند که تمام ترافیک و آلودگی تهران از میدان شوش تا میدان تجریش و از تهرانپارس تا میدان آزادی همه و همه زیر سر دولت و سایت تهران است! معضل همیشگی ترافیک اما این روزها کمی غیرواقعی نمود پیدا کرده است. انگار از همیشه بیشتر و فشردهتر و اعصاب خردکنتر شده است. انگار یک عدهای که چموخم شهر را بلد هستند کمی وضعیت عبور و مرورها را دستکاری کرده باشند! این البته حدس و گمانی است که چند روزی در سر داشتم اما از بیان آن هراس داشتم تا اینکه دیدم رحمتالله حافظی، رییس کمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری شهرداری تهران هم حرفهای جالبی برای گفتن دارد: «اینطور به نظر میرسد که شهرداری از تشدید تصنعی ترافیک بهعنوان ابزاری برای زیرفشار قرار دادن دولت بهمنظور برچیدن دائمی نمایشگاه بینالمللی واقع در خیابان سئول و جلوگیری از برگزاری نمایشگاه در این مجموعه استفاده کرده است. این فرضیه با توجه به بدون استفاده ماندن ثمره سرمایهگذاری حدود ۱۵۰۰میلیارد تومانی شهرداری تهران در حومه شهر برای احداث مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب، قابل بررسی است. به نظر میرسد مدیریت شهری با هدف واگذاری یا اجاره بلندمدت شهر آفتاب، با اقدامات تصنعی گره ترافیک تهران را کورتر کرده تا نتیجه آن، جلوگیری از برگزاری تمام رویدادهای نمایشگاهی در مجتمع سئول و مصلا باشد. »ضربالمثلی هست که میگوید دست پیش را بگیر تا پس نیفتی. ۱۵۰۰میلیارد تومان پول کمی نیست! شهرداری تهران به زمین و زمان بدهکار شده و عمل به برخی وظایف کلیدی خود را به دلیل ناتوانیهای مالی نادیده گرفته است. همین که مردم بدانند مالیاتها و عوارضهایی که ذرهذره به شهرداری پرداخت کردهاند در تکهای از بیابان خدا خرج شده و آن بیابان حالا بدون استفاده باقیمانده و کسی حاضر نیست به آنجا سر بزند، به طور حتم کارنامه این ارگان عریض و طویل را خراب میکند! در این شرایط باید روی سناریو تازهای کار میشد؛ ترافیک مهندسی شده و پروپاگاندای عظیم رسانهای علیه سایت تهران! مجموعهای تجاری که در طول سال بیش از ۷۰ نمایشگاه برگزار میکند و درآمد خوبی برای دولت و فعالان نمایشگاهی به همراه دارد. وقتی با چند مصاحبه علیه مدیران نمایشگاهی میتوان دسترنج نیم قرن کار تخصصی را به کام شهرآفتاب شیرین کرد؛ چرا این درآمد به جیب شهرداری نرود؟ در این شرایط میتوان با مسدود کردن چند مسیر کم اهمیت، بار ترافیک را کاملا مهندسی شده به گردن سایت تهران انداخت. بدون شک بخشی از این شلوغیها به برگزاری نمایشگاه در مجتمع نمایشگاههای بینالمللی مرتبط است و نمیتوان منکر آن شد، اما اینکه یک رویداد نمایشگاهی باعث و بانی ترافیک کل معابر نیمهشمالی شهر تهران باشد، در هیچ منطقی نمیگنجد. روایت دیگری از ترافیک مهندسی شده تهران این روزها نقل شده که شهردار تهران در تغییر رییسپلیس راهور تهران بزرگ که به طور تقریبی یک ماه قبل رخ داد، موثر بوده است. این خبر را حافظی هفته گذشته در توییتر خود منتشر کرد و اگرچه هیچیک از مدیران شهری تاکنون نسبت به آن واکنش رسمی نداشتهاند، اما سردار تیمور حسینی، رییسپلیس پیشین راهور تهران بزرگ در واکنش به این موضوعها اظهار کرد: «ترجیح میدهم در اینباره صحبت نکنم. آنچه عیان است چه حاجت به بیان است و بازکردن این مسئله شاید خیلی خوب نباشد. » در این فضای ابهامآلود شهروندان تهرانی همچنان در انتظار موضع صریح و رسمی مدیریت شهری درباره این فرضیهها و روایتهای متفاوت از ترافیک تهران هستند.
میلاد محمدی - روزنامهنگار
از ۱۵۰۰میلیارد سرمایهگذاری تا ترافیک مهندسی شده
ترافیک تهران این روزها بیشتر از هر زمان دیگری مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. البته اینبار نه مردم و نه منتقدان شهرداری، بلکه مسئولانی از بدنه همین ارگان رسمی شهری مشکل ترافیک را فریاد میزنند.
ترافیک امان مردم را بریده است. نمایشگاههای صنعتی باید از پایتخت خارج شوند. سایت تهران باید به پارک تبدیل شود! برگزاری نمایشگاه الکامپ باعث ترافیک کمرشکن بوده است! برگزاری نمایشگاه در تهران غیرقانونی است. این تیترهایی بود که در هفتههای اخیر بارها و بارها در رسانههای مختلف منتشر شد و اینطور به مخاطبان القا کردند که تمام ترافیک و آلودگی تهران از میدان شوش تا میدان تجریش و از تهرانپارس تا میدان آزادی همه و همه زیر سر دولت و سایت تهران است! معضل همیشگی ترافیک اما این روزها کمی غیرواقعی نمود پیدا کرده است. انگار از همیشه بیشتر و فشردهتر و اعصاب خردکنتر شده است. انگار یک عدهای که چموخم شهر را بلد هستند کمی وضعیت عبور و مرورها را دستکاری کرده باشند! این البته حدس و گمانی است که چند روزی در سر داشتم اما از بیان آن هراس داشتم تا اینکه دیدم رحمتالله حافظی، رییس کمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری شهرداری تهران هم حرفهای جالبی برای گفتن دارد: «اینطور به نظر میرسد که شهرداری از تشدید تصنعی ترافیک بهعنوان ابزاری برای زیرفشار قرار دادن دولت بهمنظور برچیدن دائمی نمایشگاه بینالمللی واقع در خیابان سئول و جلوگیری از برگزاری نمایشگاه در این مجموعه استفاده کرده است. این فرضیه با توجه به بدون استفاده ماندن ثمره سرمایهگذاری حدود ۱۵۰۰میلیارد تومانی شهرداری تهران در حومه شهر برای احداث مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب، قابل بررسی است. به نظر میرسد مدیریت شهری با هدف واگذاری یا اجاره بلندمدت شهر آفتاب، با اقدامات تصنعی گره ترافیک تهران را کورتر کرده تا نتیجه آن، جلوگیری از برگزاری تمام رویدادهای نمایشگاهی در مجتمع سئول و مصلا باشد. »ضربالمثلی هست که میگوید دست پیش را بگیر تا پس نیفتی. ۱۵۰۰میلیارد تومان پول کمی نیست! شهرداری تهران به زمین و زمان بدهکار شده و عمل به برخی وظایف کلیدی خود را به دلیل ناتوانیهای مالی نادیده گرفته است. همین که مردم بدانند مالیاتها و عوارضهایی که ذرهذره به شهرداری پرداخت کردهاند در تکهای از بیابان خدا خرج شده و آن بیابان حالا بدون استفاده باقیمانده و کسی حاضر نیست به آنجا سر بزند، به طور حتم کارنامه این ارگان عریض و طویل را خراب میکند! در این شرایط باید روی سناریو تازهای کار میشد؛ ترافیک مهندسی شده و پروپاگاندای عظیم رسانهای علیه سایت تهران! مجموعهای تجاری که در طول سال بیش از ۷۰ نمایشگاه برگزار میکند و درآمد خوبی برای دولت و فعالان نمایشگاهی به همراه دارد. وقتی با چند مصاحبه علیه مدیران نمایشگاهی میتوان دسترنج نیم قرن کار تخصصی را به کام شهرآفتاب شیرین کرد؛ چرا این درآمد به جیب شهرداری نرود؟ در این شرایط میتوان با مسدود کردن چند مسیر کم اهمیت، بار ترافیک را کاملا مهندسی شده به گردن سایت تهران انداخت. بدون شک بخشی از این شلوغیها به برگزاری نمایشگاه در مجتمع نمایشگاههای بینالمللی مرتبط است و نمیتوان منکر آن شد، اما اینکه یک رویداد نمایشگاهی باعث و بانی ترافیک کل معابر نیمهشمالی شهر تهران باشد، در هیچ منطقی نمیگنجد. روایت دیگری از ترافیک مهندسی شده تهران این روزها نقل شده که شهردار تهران در تغییر رییسپلیس راهور تهران بزرگ که به طور تقریبی یک ماه قبل رخ داد، موثر بوده است. این خبر را حافظی هفته گذشته در توییتر خود منتشر کرد و اگرچه هیچیک از مدیران شهری تاکنون نسبت به آن واکنش رسمی نداشتهاند، اما سردار تیمور حسینی، رییسپلیس پیشین راهور تهران بزرگ در واکنش به این موضوعها اظهار کرد: «ترجیح میدهم در اینباره صحبت نکنم. آنچه عیان است چه حاجت به بیان است و بازکردن این مسئله شاید خیلی خوب نباشد. » در این فضای ابهامآلود شهروندان تهرانی همچنان در انتظار موضع صریح و رسمی مدیریت شهری درباره این فرضیهها و روایتهای متفاوت از ترافیک تهران هستند.
میلاد محمدی - روزنامهنگار
- ۹۵/۱۰/۱۴