بسم الله الرحمن الرحیم
بدان که در اینجا (اشاره به سینه مبارک کرد) دانش فراوانى انباشته است، اى کاش کسانى را مى یافتم که مى توانستند آن را بیاموزند آرى تیز هوشانى مى یابم امّا مورد اعتماد نمى باشند، دین را وسیله دنیا قرار داده، و با نعمت هاى خدا بر بندگان، و با برهان هاى الهى بر دوستان خدا فخر مى فروشند. یا گروهى که تسلیم حاملان حق مى باشند امّا ژرف اندیشى لازم را در شناخت حقیقت ندارند، که با اوّلین شبهه اى، شک و تردید در دلشان ریشه مى زند پس نه آنها، و نه اینها، سزاوار آموختن دانش هاى فراوان من نمى باشند. یا فرد دیگرى که سخت در پى لذّت بوده، و اختیار خود را به شهوت داده است، یا آن که در ثروت اندوزى حرص مى ورزد، هیچ کدام از آنان نمى توانند از دین پاسدارى کنند، و بیشتر به چهارپایان چرنده شباهت دارند، و چنین است که دانش با مرگ دارندگان دانش مى میرد.
سلام خب این قسمتی از حکمت ۱۴۷ از نهج البلاغه هست که راستش حسرتش بر دلم موند و من مدتیه دو سه روز که دوباره بعد از چند سال غفلت سخنرانی آیت الله جوادی آملی رو گوش میکنم و درس اخلاق ایشان که درمورد نهج البلاغه هست چون چند روزه جهرمم الان و روزه ندارم و قلیون میکشم لذا همینطور از سخنرانی های اخیر شروع کردم به سخنرانی های قبل و نکات زیاد بود ولی خلاصه فهمیدم امام علی به کمیل که رازدارش بوده میگه علما چهار دسته اند که هیچ کدومشون باهاشون حال نمیکنم و راز دار من نیستن و آقای جوادی همینجا رو که رسیدند و تفسیر نکردن و عربی شو خوندن در طی چند هفته و خعلی ناراحت شدم و هر چی میرم عقب تر باز پیدا نمیکنم و بر حسب مصلحت سکوت کردند و یه داغ دیگه هم که گذاشتن این بود که فرمودند دسته سوم خودش سه دسته است و توضیحی ندادند و اعصابم خورد شد و حسرتش رو دلم موند دسته سوم علمایی اند که از شهوت میگند و منم مدام تکنیک های شهوت رو خدمتتون عرض میکنم میخواستم توضیحی تفسیری چیزی بشنوم نشد لذا خودم همینطوری بحث کنم در حکمت ۱۴۷
گروه اول تیزهوشانی اند که ادعاشون میشه و امام علی اعتماد بهشون نداره و ممکنه حق بگن یا نه چون اینا دین رو وسیله پول دروردن قرار دادن مثلا میرن یوتیوب که پول میده کلیپ مذهبی میسازن و از دین میخان پول بسازند که امام علی اعتماد بهشون نداره و میخان با دین کلاس بزارن و پز بدن پیش مردم و فخر بفروشند دومین دسته گروهی اند که بزرگان دین رو قبول دارند ولی ساده اند و با اولین شبهه کل دین رو میبرند زیر سوال و ایمان و یقین ندارند بعد امام علی میگه این دو گروه که هیچی بدرد ما نمیخوره و من به عنوان شاگرد قبولشون نمیکنم بعد درمورد گروه سوم بحث میکنن که اینها اختیار خودشون رو به شهوت داده اند و همش دنبال لذت و عشق و حالند که توضیحی درموردشون ندادند زیاد و مسکوت موند ولی احتمالا میتونه شاگرد امام علی باشه و گروه چهارم هم عالمانی هستند که در پول و ثروت جمع کردن حرص میزنن و تا موقعی که پول باشه مثلا کار میکنن و بخش مادی رو در نظر دارند و چشمشون به اینه که پولشون زیاد میشه یا نه اگه زیاد میشه تبلیغ دین میکنند بعد میفرماید این چهار گروه پاسدار دین نیستند و محرم اسرار نیستند که من بهشون توجه ویژه داشته باشم و بیشتر اینها حیواناتی هستند که علف میخورند و علمشون نابود میشه با مرگشون یعنی اینا عالمند و نظریه دارند و به مردم درس میدن ولی اینطوریه خلاصه همونجای حساس که درمورد شهوت بود که همش من بحث میکنم در مورد شهوت آیت الله جوادی چیزی نگفتند و داغش تو سینه م موند شاید خعلی ها رسوا میشدند و باید بحث نشه جالبه گفتند دسته سوم خودش سه گروهه ولی دیگه ادامه ندادند!!!
- ۰۳/۱۲/۲۳