یا قاضی الحاجات

لا اله الاالله محمد رسول الله علی ولی الله صلی الله علیه و آله و سلم

یا قاضی الحاجات

لا اله الاالله محمد رسول الله علی ولی الله صلی الله علیه و آله و سلم

یا قاضی الحاجات

ای که به دور کعبه و منکر حیدری / کعبه ولادتگه اوست دور حیدر مگرد

بایگانی

بسم الله الرحمن الرحیم

دوشنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۴، ۰۴:۴۲ ب.ظ | علی | ۰ نظر

سرطان چیست ؟

سرطان چیست ؟
امروزه دائما نام “سرطان” را میشنویم . شاید این مسئله را بارها شنیده باشیم که افراد بسیاری بدلیل این بیماری جان خود را از دست داده اند .

سرطان یعنی رشد ، تکثیر و گاهی انتشار غیر طبیعی سلولهای بدن .

جسم انسان از میلیونها میلیون سلول تشکیل شده است که در کنار هم ، بافتهایی مانند ماهیچه ها ، استخوان و پوست را میسازند . اغلب سلولهای طبیعی بدن در پاسخ به تحریکاتی که از داخل و خارج بدن به آنها وارد میشود ، رشد و تولید مثل میکنند و در نهایت میمیرند . اگر این فرآیند در مسیر تعادل و صحیح خود اتفاق بیفتد ، بدن سالم میماند و عملکرد طبیعی خود را حفظ میکند اما مشکلات ، زمانی شروع میشوند که یک سلول طبیعی دچار “جهش” و یا تغییر شده و به سلول سرطانی تبدیل میشود .

یک سلول طبیعی ممکن است بدون هیچ دلیل واضحی به یک سلول سرطانی تبدیل شود ولی در اغلب موارد ، تبدیل در اثر مواجهه مکرر با مواد سرطان زا مانند الکل و دخانیات صورت میگیرد . شکل ظاهری و نیز عملکرد سلولهای سرطانی شده با سلولهای طبیعی تفاوت دارد . جهش یا تغییر ایجاد شده در DNA یا ماده ژنتیکی سلول اتفاق میافتد .

DNA همان مسئول کنترل شکل ظاهری و عملکرد سلول است . وقتی DNA یک سلول تغییر میکند ، آن سلول با سلولهای سالم کنار خود تفاوت مییابد و دیگر کار سلولهای طبیعی بدن را انجام نمیدهد . این سلول تغییر یافته از سلولهای همسایه اش جدا میشود و نمیداند چه زمانی رشدش باید به پایان برسد و بمیرد . به عبارت دیگر سلول تغییر یافته از دستورها و علائم داخلی که سلولهای دیگر در کنترل آنها هستند ، پیروی نمیکند و بجای هماهنگی با سلولهای دیگر , خودسرانه عمل میکند .

این سلول “جهش یافته” تقسیم و به 2 سلول جدید “جهش یافته” تبدیل میشود و این فرآیند بهمین ترتیب ادامه مییابد تا همان یک سلول موذی به توده ای از سلولها که “تومور” نامیده میشود ، تبدیل میگردد .

گاهی این تومورها خوش خیم بوده و رشد نمیکنند ولی در صورتی که سلولهای تومور رشد کنند و تقسیم شوند و سلولهای طبیعی اطراف خود را از بین ببرند و به نقاط دیگر بدن هم دست اندازی کنند ، تومور” بدخیم” محسوب میشود . بزرگترین خطر تومورهای بدخیم ، توانایی آنها در حمله به بافتهای سالم و پخش شدن در بدن است . هر چه تومورها رشد کنند و بزرگتر شوند ، جلوی رسیدن مواد غذایی و اکسیژن را به سلولهای سالم میگیرند و با پیشرفت سرطان ، سلولهای سالم میمیرند و عملکرد و سلامت بیمار از بین میرود . اگر جلوی این فرآیند گرفته نشود ، سرطان به مرگ میانجامد .

انواع سرطانها :
اغلب سرطانها به سه دسته تقسیم میشوند :

1- کارسینوم : شامل سرطانهایی میشود که از سلولهایی که سازنده پوست هستند (مثل سرطان پوست) و یا لایه داخلی اعضا را میپوشانند (مثل سرطان ریه) و یا سازنده غدد هستند (مثل سرطان سینه) منشا میگیرد .

2- سارکوم : این دسته سرطانهایی هستند که از بافت همبند مثل غضروف ، استخوان و ماهیچه منشاء میگیرند . از این رو سرطانهای استخوان یا ماهیچه را در هر نقطه از بدن سارکوم میگویند .

3- لوسمی و لنفوم ها : شامل سرطانهایی است که از سلولهای تشکیل دهنده خون و سلولهای ایمنی منشاء میگیرد .

در کشورهای غربی ، سرطان پوست شایع ترین سرطان است و پس از آن سرطان سینه ، ریه ، پروستات ، روده بزرگ ، مثانه و رحم قرار دارد .

راههای پیشگیری :

1- عدم استفاده از مشروبات الکلی و دخانیات
2- صرف غذاهایی که به صورت آب پز تهیه میشود .
3- عدم استفاده از غذاهایی که آثار سوختگی در آنها نمایان است .
4- استفاده از سبزیجات و انواع میوه ها
5- استفاده کمتر از گوشت قرمز
6- رعایت کامل امور بهداشتی

……………………………..

پاسخ به باورهای غلط درباره سرطان :

• آیا بیمار سرطانی همیشه محکوم به مرگ است ؟
بیماری “سرطان” لزوما به معنی مرگ نیست . ترس یک واکنش طبیعی است اما با درمان مناسب بیشتر مردم از سرطان نجات میابند. باعث خوشحالی است که بعد از درمان سرطان , زندگی بیماران بصورت عادی بر میگردد .

• آیا سرطان میتواند بوسیله ضربات یا تصادف ایجاد شود ؟
گاهی اوقات یک ضربه شما را بوجود یک توده زیر پوستی که قبلا وجود داشته آگاه میکند . مانند توده ای در پستان اما به این معنی نیست که آن ضربه این بیماری را ایجاد کرده است .

• آیا سرطان مسری است ؟
سرطان به هیچ وجه در ارتباط معمول روزانه مسری نیست . شما با دست دادن و یا در آغوش گرفتن یک فرد مبتلا به این بیماری نمیشوید . از بیمار سرطانی دوری نکنید . سرطان مانند سرماخوردگی نیست .

• آیا ارث میتواند علت ایجاد سرطان باشد ؟
تنها تعداد اندکی از انواع سرطان میتواند ارثی باشد اما بنظر میرسد در برخی خانواده ها امکان بروز یک نوع سرطان بیش از معمول باشد مانند سرطان پستان ، تخمدان ، روده اما در بقیه موارد نحوه زندگی مانند عادات غذایی و یا برخی فاکتورهای ژنتیکی در احتمال ابتلا دخالت دارند ولی بدان معنا نیست که سرطان ارثی است .

• با نادیده گرفتن علایم سرطان آیا ممکن است آنها خودبخود از بین بروند ؟
تشخیص هرچه زودتر سرطان , شانسی بزرگ را در موفقیت درمان شما بوجود میآورد و هر سرطانی علایم مخصوص به خود را دارد و اگر شما از این علایم غفلت کنید سرطان گسترش خواهد یافت و خطرناکتر خواهد شد و درمان براحتی امکان پذیر نخواهد بود .

مهم ترین علایمی که باید مراقب آنها باشید و با یافتن هر کدام از آنها به پزشک مراجعه نمایید ، به قرار زیر است :

1- وجود توده در هرجایی از بدن مانند پستان یا بیضه
2- تغییر در یک خال پوستی
3- زخمی که بهبود نمییابد
4- سرفه یا گرفتگی صدا بطور مداوم
5- سوء هاضمه یا اختلال در بلع بطور مداوم
6- تهوع یا سرفه خون آلود
7- تغییر در عادات طبیعی روده مانند اسهال یا یبوست بطور دایم
8- وجود هرگونه خون در ادرار یا مدفوع و هر خونریزی غیر طبیعی واژینال
9- کاهش وزن غیر قابل توجیه
10- بی اشتهایی غیر قابل توجیه


  • علی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی