اللهم عجل لولیک الفرج

یا مهدی اغثنی یا صاحب الزمان ادرکنی

اللهم عجل لولیک الفرج

یا مهدی اغثنی یا صاحب الزمان ادرکنی

اللهم عجل لولیک الفرج

اللهم عجل لولیک الفرج

بایگانی

kion

سه شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۳، ۰۵:۵۸ ق.ظ | محمد علی رضائیان جهرمی | ۱ نظر

سلام میخواستم هم فیلم بگیرم از خودم باز ولی چون نه حالشو دارم و نه حیطه دارم و خلاصه اینو بگم که حرف بالاتر از حد خودم و چه برسه به نهج البلاغه گفتن و خلاصه از اینا ، این شد که تصمیم گرفتم فیلم نگیرم خلاصه چیزم ندارم یعنی در حدش نیستم از این حرفا زدن ولی محض اینکه یه خورده فکر خودم غلط بود گفتم بنویسمش نهایتا و فیلم نگریم حالا حالمونم خوش نیست یه کاری خلاصه کرده باشیم...

در قسمتی از نهج البلاغه خطبه ی 32 حضرت امام علی (ع) می فرمایند:

ضرورت یاد مرگ

به خدا قسم اینکه می گویم بازی نیست، جدی و حقیقت است دروغ نیست، و آن چیزی جز مرگ نیست، که بانگ دعوت کننده اش رسا، و به سرعت همه را میراند! پس انبوه زندگانو طرفداران تو را فریب ندهند همانا گذشتگان را دیدی که ثروت ها اندوخته اند و از فقر و بیچارگی وحشت داشتند و با آرزوی طولانی فکر می کردند در امانند و مرگ را دور می پنداشتند دیدی چگونه مرگ بر سرشان فرود آمد؟ 

و آنان را از وطنشان بیرون راند؟ و از خانه ی امن کوچشان داد؟ که بر چوبه ی طابوت نشستندو مردم آنان را دست به دست می کردند؟ و بر دوش گرفتند و بر سر انگشت خودیش نگاه می داشتند؟آیا ندیدی آنان را که آرزوهای دور و دراز داشتند و کاخ های استوار می ساختند و مال های فراوان می اندوختند چکونه خانه هایشان گورستان شد؟ و اموال جمع آوری شده ی شان تباه و پراکنده  و از آن وارثان گردید؟ و زنان آن ها با دیگران ازدواج کردند ؟ نه می توانند جیزی به حسنات بیفزایند و نه از گناه توبه کنند.

اول بگم که همینطوری نهج البلاغه رو باز کردم و بیشتر برای این می نویسم اینارو که فکرم غلط بود در ثانی چیزی هم برای گفتن ندارما یعنی نوشتنش بهتر بود تا ضایه بشیم جند جمله فیلم بگیریم بعدشم نشه اون چیزی که میخواستیم بگیم محض احاطه نداشتن روی مطلب و سخت بودن و در حدش نبودن خلاصه غرض خاصی ندارم همینطوری باز کردم خوندم بعد از مدت هاکه گذشته و این کتاب رو همینطوری محجور(اگه درست نوشته باشم) گذاشته باشم ...

خلاصه آقا اینکه آقا امام علی اولش می فرمایند که جدی است و دروغ نیست و اینکه می گویم بازی نیست(مرگ رو). آخه میدونی الان توی دوره زمونه ما بازی خیلی رواج پیدا کرده از فوتبال که مجبوره تلوزیون سر کار بزاره مردم رو تا بازی های مجازی و کامپیوتری و موبایلی خلاصه اینطوری نیست حتی توی دنیا میریم ماست و پنیر میخریم از در مغازه فرداش میریم نیست یعنی نداره همون ماستی که میخواستیم  دنیاست دیگه شوخی که نداریم قول نداده خدا و وعده که نداده که همیشه بقالی ماست داره....و خلاصه توی دنیا آدما سرکار که هستند دیگران رو سرکار هم میزاراند با اس ام اس ولی اون چیزی که اماممون صحبت کرده اینه که مرگ جدی هست اصلا شما توجه کن که چقدر خدا رو جدی میگیری همونقدر که جدی میگیری و بزرگ میشماریش اجر و مقام داری نزد خدا اصلا بعضی ها میگن خدا هیچکاره هست و بعضی دیگر همه چیز رو از طرف خدا می بینند و اول خدا رو پس خیلی فرقه بین این دویعنی شما که خودت رو گنهکار میودنی همین کار بزرگیه خودت رو گیر بدونی من اسیر خدام حالا این دنیا شاید ظاهرا بر ما به خاطر گیر کردن در دنیا معلوم نباشه و جدی نگیریم و مثل بازی کامپوتری از اول اصلا مرگ رو جدی شاید نگیری ما مثلا مرحله ای بدونیم از تجربه و این غلطه که طرف میگه من زن میگیرم که تجربه کنم متاهلی رو خوب این گرفت ولی مرگ که اینوری نیست یه عمر پشیمون میشه برای این تجربه زن گرفتن متاسفانه ممکنه ولی مرگ بدتره تاابد پیشیمان خواهد شد بعد مرک و زندگی جاودانه است دیگه صحبت سر یه عمر نیست بعد مرگ صحبت سر ابدیته...

و در آخر نهج البلاغه هم می فرمایند که ((لا فی حسنه یزیدون، و لا من سیئه یستعتبون)) یعنی نگاه و قتی ما جدی بگیریم رو شما در نظر داشته باش حالا بعد مرگ که نمیگن آقا شما لخت به دنیا اومدی حالا بفرما هر کی بیشتر پول جمع کرد نه صحبت سر این نیست هر کی خونه اش بزرگتر شد در محظر خدا مقام بزرگتر و بالاتری داره واجری خاص نه این مسئله نیست مسئله ی جدی ما این است که بعد  مرگ شما دیگه نمیتونی حسنه اضافه کنی و آیا تونستی بالاخره توبه بکنی یا نه. ما متاسفانه توبه کردن رو هم پایین گرفته ایم و شوخی همینطوری گناه و توبه اگر انسان خوبی باشیم و توبه هه هم قبول بشه ها و توبه اصلا بکنیم بالاخره ولی شوخی نداره توبه کردن و ممکنه بمیریم بدون توبه و خلاصه سر جمع کردن توشه آخرت و توبه کردن معلوم میشه مردم حسرت می کشند و خواهند کشید و بعضی ها اصلا میگن که آقا زندگی 100 سال اولش سخته و بعد مرگ راحتیم و جای خوبی در نظر گرفتن برای خودشون و از این حسرت ها بی خبرند (توبه کردن آقا یه چیز جدی است نه بازی) و خلاصه میگن بعد مرگ ما تازه خدا رو پیدا خواهیم کرد و اینطوری فکر میکنند که ارتباط ما قوی تر میشه و با خدا صحبت می کنیم تازه حاظرند از خدا گلایه کنند و انابه و سوال هایی دارند که چرا من بنی بشر رو اصلا ای خدا خلق کردی و ادعا دارند و هنوز چیزند خلاصه خوشند که یه چیزی بشه و همشم آه و ناله که ما توی این دنیا نمی فهمیم و حوریان بهشتی! قراره معرفت ما روبالا ببرند و کلاس های آموزشی خدا شناسی برای ما برقراره د برو که رفتیم اون دنیا د برو که رفتیم که از این دنیای پست راحت خواهیم شد  و باخیال تخت و راحت نشسته اند راحت که بعد مرگ ما آزاد میشیم و خدا رو بیشتر میشناسیم و نمیدونند که پرونده بسته میشه و حسنات جمع میشه و توبه نکردی بدبختی حالا توبه مگه چیه والا به خدا...ولی همینو هم نمیتونن و همه چیز رو بازی گرفتن که آقا اصلا ما این بازی رو فعلا حال نداریم میریم به بازی دیگر می کنیم حالا من نمیگم بازیه بده یا مثلا این همه شرکت فلان زحمت کشیده ما نباید حوصله نداشته باشیم ما  میگیم نه بازی فی النفسه خرابه کارش نه که عقیده مون به بازی کامپیوتری دنیوی عوض بشه و بریم توی فکر که چقدر زحمت کشیده اند نه کلا وضع خرابه خانه از پایبست ویران است آقا!

پس در نظر داشته باشیم که بعد مرگ توبه نمیشه کرد پس توبه که خیلی سخته مخصوصا برای ما از رده ها گذشته بحث داغ داغ اون دنیاست اگر وضع مالی وپولی بحث داغ این دنیای ماست اون دنیا پول معنای کاغذ رو هم نداره و ارزشش و توبه در میانه پس حالا که ما زنده ایم با این سختی زیادی که داره می ارزه به فکر حالا من میگم به فکر شما بگو به عملش و توبه کردن عملی و نصوح باندیشیم می ارزه والا و این ارزشش یعنی آسونی کار یعنی آسونه برای ما دنیوی ها گرچه دست ما نیست ولی آیا ما جدی گرفته ایم مرگ و توبه را کردن خم کرده ایم که ای خدا ما شرمنده ایم حالا گناهی سرزده در پی جبرانش باشیم آِیا متواضع هستیم و معترفا بذنبه یا نه؟؟ حالا توبه می کنیم باور کن به خودمم بیشتر و خودم رو نصیحت می کنم نه که بخوام مخ بزنم توبه ی شما به من چه...

  • محمد علی رضائیان جهرمی

نظرات  (۱)

  • علیرصا صبا
  • فکر کنم بدانید که حضرت امیر المومنین (ع) در نهج البلاغه می فرمایند:
    عجبت لمن یری الاموات و نسی الموت
    تعجب می کنم از آنان که مردگان را می بینند و مرگ را فراموش می کنند

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی